Zo complex is de Nederlandse salarisadministratie

dec

17

december 17 , 2021 |

Zo complex is de Nederlandse salarisadministratie

Nederland staat in de top 40 van landen waar de salarisadministratie complex is. Op plaats 16 om precies te zijn. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Alight. Het bedrijf doet elke twee jaar internationaal onderzoek naar de complexiteit van de salarisadministratie.

Het onderzoek

Het onderzoek is gebaseerd op de tien belangrijkste factoren die onmisbaar zijn voor payroll compliance en nauwkeurigheid. Factoren zoals vakbonden en ondernemingsraden, beveiliging en opslag van data, veranderingen door corona en rechten en benefits van werknemers worden in dit onderzoek meegenomen. Aan de hand van de tien factoren wordt de Global Payroll Complexity Index (GPCI) bepaald. Ook wel de ‘moeilijkheidsscore’ van de salarisadministratie. Met de 16de plek is Nederland hoog geëindigd.

Dit verbaast ons niets aangezien het ooit zo hippe thema ‘administratieve lasten verlichting’ niet meer op de agenda van de meeste politieke partijen lijkt te staan. Ook voor de toekomst staan er weer wijzigingen gepland die hier niet aan bijdragen. Met de voorgenomen aanpassing in de IKV registratie in 2024 zal Nederland zeker nog enkele plekken gaan stijgen. Volgens het onderzoek is er wel een en ander verbeterd. Waar wij in 2017 op de zevende plek stonden, veranderde dat in 2019 naar de negende plek. Nederland valt met de komst van dit rapport voor het eerst in jaren weer buiten de top 10.

Wij kijken met andere ogen naar de afgelopen vier jaar. Natuurlijk zijn er verbeteringen, wij denken dan vooral aan de pensioenfondsen die zijn overgestapt op de UPA aangifte. Maar de contractregistratie die in 2019 is ingevoerd heeft voor veel extra werk gezorgd voor zowel werkgever als loonverwerker. Ook de uitbreiding van de gegevensset in de loonaangifte werkt niet productief. De complexheid is in onze ogen zeker niet verlaagd, maar blijkbaar wel ten opzichte van andere landen.

Als dienstverlener op het gebied van salarisadministratie en HR-diensten staan wij ruim drieduizend werkgevers bij in uitvoering en advies. Het betreft hier met name MKB bedrijven waar de tijd beperkt is om hier zelf in te verdiepen. Een helder, direct toepasbaar advies wordt binnen het MKB erg gewaardeerd, evenals het maximaal uit handen nemen van de administratieve werkzaamheden.

Zo pakken wij salarisadministratie aan

Bij loonbureau.nl weten we hoe lastig salarisadministratie kan zijn. Daarom nemen we graag de gehele rompslomp rondom salarisadministratie uit handen. Dat betekent dat je als ondernemen alleen nog de personeelsmutaties en de urenstaten moet bijhouden en doorgeven aan ons. Wij houden vervolgens op basis van deze gegevens een volledige salarisadministratie bij. Wij versturen je jaaropgaven, loonstroken én zorgen voor de loonbelastingaangifte. In een aantal eenvoudige stappen kun je jouw salarisadministratie bij ons onderbrengen.

  • Stap 1: Wanneer je vrijblijvend je aanvraag hebt gedaan, ontvang je direct een e-mail met informatie. In deze email zit een registratielink waarmee je de werkgeversgegevens snel en eenvoudig aan ons kunt aanleveren.
  • Stap 2: Wanneer we jouw werkgeversgegevens hebben ontvangen, ontvang je de inloggegevens. Hiermee kun je eenvoudig de werknemersgegevens aan ons doorgeven.
  • Stap 3: In de laatste stap verwerken wij de gegevens en gaan we de salarisadministratie inrichten. Voor bijzonderheden wordt er contact met je opgenomen, doorgaans per e-mail.
  • Stap 4: Wanneer stap 3 is verzonden, kunnen we door naar de eerste loonverwerking. Afhankelijk van de gemaakte afspraken worden automatisch verloningsbestanden toegestuurd, of binnen een werkdag na aanlevering van de mutaties.

Benieuwd wat we voor je kunnen doen?