Branche-informatie

De loonadministratie voor een bouwbedrijf wijkt behoorlijk af van reguliere loonadministraties. Loonbureau.nl heeft hier veel ervaring mee dus dat is geen groot probleem, maar het heeft wel veel invloed op de manier waarop de medewerkers kunnen worden uitbetaald. Daarnaast zien wij maar al te vaak dat de administratie in het verleden niet correct is verwerkt. Om een globaal beeld te geven van de bijzonderheden staan hieronder een aantal punten waar je aan moet denken. Dit gaat in eerste instantie niet over UTA (Uitvoerders, Technisch en Administratief personeel) maar het personeel op de werkvloer. Voor UTA personeel is de verloning meer in lijn met andere sectoren.

De beginselen van de Bouw CAO (niet UTA):

  • Werknemer heeft geen vakantiegeld maar er wordt een bedrag in het TSF (tijdspaarfonds) gestort (meer info: www.tijdspaarfondsbouw.nl).
  • Werknemer heeft 20 doorbetaalde vakantiedagen en 10 dagen doorbetaald ATV.
  • Werknemer krijgt in de vorm van een bedrag een vergoeding voor kortverzuim (3dgn), boven wettige vakantiedagen (5dgn) en aanvullend ATV (10dgn) wat in het TSF wordt gestort.
  • Kort verzuim wordt niet doorbetaald, zo ook de vrije dagen uit TSF niet. Werknemer kan een verzoek sturen naar TSF om de opgenomen dagen in geld vroegtijdig te compenseren.
  • Voor de 2de en 3de ziekmelding mag een wachtdag worden ingehouden.
  • Het is mogelijk minder te sparen in TSF om zo netto meer te ontvangen, dit heet de 55% regeling, die keuze is aan de werknemer.
  • Werknemers ontvangen bij voorkeur per 4 weken loon, maand is ook mogelijk maar raden wij binnen de bouw af. Bouw wordt altijd op basis van werkelijke uren afgerekend, dus leidt maandverloning tot wisselende lonen.
  • Personeel met contracturen moeten tot het laatste uur verantwoord worden aan de pensioenuitvoerder APG (voorheen Cordares). Als voor een medewerker met een 30uur contract slechts 20uur wordt aangeleverd zal er automatisch een naheffing worden verstuurd voor de resterende uren. Onbetaald verlof moet dus ook worden doorgegeven om zo de contracturen te kunnen verantwoorden.
  • De pensioenuitvoerder APG denkt binnen de bouwsector zeer beperkt mee, hun systeem is extreem star maar wordt wel als heilig beschouwd. Velen ervaren het beleid van APG en haar houding hierin als zeer arrogant, dit ten koste van de branche. Werknemers zijn hulpvaardig maar worden door hun systeem gehinderd om werkbare oplossingen aan te dragen, dus stelt dit hoge eisen aan de loonadministratie die soms indruisen tegen de wensen van de werkgever. Dit zorgt ervoor dat loonbureau.nl niet altijd alle wensen van haar opdrachtgever kan inwilligen die in andere sectoren wel mogelijk zijn.
  • APG werkt in de bouw met een OLP aangifte, loonbureau.nl stuurt deze voor haar klanten in zonder extra kosten.

Loonbureau.nl verwerkt vele bouwbedrijven en kent de uitzonderingen. Nieuwe werkgevers in de bouw hebben hier niet altijd ervaring mee, maar dat hoeft geen enkel probleem te zijn.

Klant worden?

Loonbureau.nl verzorgt de loonadministratie voor verschillende uitzend- en payrollbedrijven. Dit betreffen zowel bedrijven die onder de NBBU CAO vallen als bedrijven die de ABU CAO toepassen, zowel met als zonder uitzendbeding of een mix van beide. Natuurlijk is het overgrote deel NEN 4400-1 gecertificeerd en geregistreerd bij SNA maar dat is niet verplicht.

Binnen loonbureau.nl is erg veel ervaring aanwezig, maar evengoed verwachten wij van een onderneming die onder deze uitzend CAO’s actief is dat deze weet waar zij mee bezig is. Maar al te vaak komen we nettoloon afspraken tegen, wat in de uitzendsector niet is toegestaan, maar ook loonstroken die niet voldoen aan de eisen en reserveringen die niet volgens de regels zijn. De risico’s worden onderschat tot een bezoek van de CAO waakhond SNCU een bezoek brengt. Met alle goede intenties, alleen neemt de SNCU hiermee geen genoegen. Vaak moeten er nog nabetalingen gedaan worden die jaren terug gaan en niet meer te verhalen zijn op de inlener. Dit betekent veelal het einde van de uitzendonderneming en soms ook een persoonlijk faillissement.

De zaken die u als uitzendondernemer zondermeer moet bewaken:

  • kostprijs per werknemer, loonbureau.nl kan hiermee helpen
  • inleners CAO
  • fase overgang i.v.m. inleen contract
  • afwijkende kostprijs vakkrachten in de bouw
  • ingang pensioenafdracht i.c.m. hogere kostprijs
  • zit ik in de juiste sector?

Loonbureau.nl heeft naast de uitzendverloning ook een ander concept wat veel minder kennis van de uitzendorganisatie vraagt. Indien u zich liever met het werven en plaatsen van medewerkers bezig houdt kan dit concept uw organisatie volledig ontlasten qua loonadministratie, contractadministratie, debiteurenbeheer en zelfs de risico’s en de kosten voor NEN certificering. Neem voor meer informatie contact op met Michiel van Boxtel van loonbureau.nl of stuur een email naar info@loonbureau.nl onder vermelding van ‘backoffice voor uitzendorganisatie’.

Uitzend is erg specifiek dus waar je de lonen ook onderbrengt, ga nooit op iemands woord af dat er ervaring aanwezig is maar vraag door, en vraag referenties. Maar al te vaak zien wij uitzendbedrijven waar het een puinhoop is, soms door eigen toedoen, maar ook vaak door een ervaren salarisadministrateur die met de beste bedoelingen toch niet heeft geweten waar hij/zij mee bezig was. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of voor referenties.

Klant worden?

Binnen een fysiopraktijk worden doorgaans afspraken gemaakt op basis van een percentage van de omzet. Dit percentage betreft het bedrag aan werkgeverskosten ook wel bruto-bruto genoemd, dus het brutoloon inclusief alle werkgeversheffingen.

Binnen loonbureau.nl zijn we hier bekend mee en richten wij de salarisadministratie zo in dat onze klanten eenvoudig kunnen aanleveren en binnen een werkdag de stroken in huis hebben. Loonbureau.nl levert naast de strook ook per werknemer een volledig overzicht van de werkgeverskosten zodat de werknemer inzicht kan worden gegeven over de juistheid van de loonhoogte. Dit extra overzicht is kosteloos, maar een uitkomst voor u als werkgever.

Klant worden?